Piper J-3 Cub

Impuls v letu Pipera jsme dostali od známého jako "bouračku". Předtím létal u několika majitelů, až poškozen havárií došel až k nám. Oprava spočívala ve slepení přední části trupu, uložení křídla, domečku motoru a motorového krytu. První lety po opravě však nebyly typicky "piperovské", ale následovaly ještě další dvě lehčí havárie, než se Piper vůbec udržel ve vzduchu. Model bylo třeba dovážit jako velmi těžký na nos, aby byl stabilní. Přičítám to řadě havárií, po kterých úhly nastavení ploch pravděpodobně doznaly větších změn. (Ne že by to nešlo opravit, ale už se mi do toho nechce kuchat.)

Konstrukce modelu je balzová, nosníky křídla smrkové. Na potažení modelu je použita nažehlovací fólie se strukturou plátna, která nepatří zrovna k nejlehčím.

V letu je Piper hoden svého jména, jen je třeba řídit i směrovku (používám mix křidélka-směrovka asi 30%, ale i přesto někdy trochu směrovky přidám) a udržovat dostatečnou rychlost. Phasor 15/4, který jsem použil (jiný nebyl) není kvůli vyšší hmotnosti modelu příliš vhodný, použití nějakého motoru z řady AXI by jistě prospělo.

S Piperem jste se mohli setkat na akci ve Strakonicích (2004 a 2005). Na zatím poslední akci 2005 se mi podařilo zmoknout tak dobře, že mi za měsíc, kdy jsem nelétal, zarezly dráty od lanovodů, a tak jsem lanovody ke svojí velké radosti musel měnit. Dráty se takřka nehnuly a výměna za nové nepřinesla očekávané zlepšení, takže šly ven i plastové trubičky. Chvíli to připomínalo operaci, chvíli pitvu, nicméně, po půlhodinovém souboji s drátem, zrcátkem a mizerným prostorem pro ruce (vzadu jsou 3 přepážky a všemi je lanovod provlečený) byl Piper zase provozuschopný.

Základní technické údaje modelu:

Rozpětí

1600 mm

Délka

- mm

Hmotnost

- g

Motor

Phasor 15/4

Vrtule

Tohis 9/5

Ovládané funkce

S, V, K, M (4 serva)


Takhle to vypadalo, když jsem to pokusně polepil vteřinovkou.


V téhle době Piper už létal.


Ještě by to chtělo udělat vzpěry, které jsme k modelu nedostali. Vpravo jednoduchá maketa motoru.
Dotaz / reakce e-mailem

©2004-2024 JK