Extra 300 S

Extra 300 S je stavebnice firmy Blackhorse (dovoz RCM Pelikán). Zakoupil jsem ji v prosinci 2003 v Hangaru 1 za sníženou cenu - chtěl jsem hotový model za slušnou cenu a v té době se mi nic lepšího nenabízelo. Se spalováky nemám moc zkušeností, a tak jsem nechtěl začínat s patnáctkou ve Zlínu.

Základní technické údaje modelu:

Rozpětí

1480 mm

Délka

1240 mm

Hmotnost (papírová)

2800 g

Motor

MVVS 8 ccm

Ovládané funkce

S, V, K, M (5 serv)

Model je konstrukční, postavený z balzy a překližky. Potah je proveden z celkem silné červené a bílé nažehlovací fólie, doplněný bílými pruhy, hvězdami, na spodu křídla jsou modré ornamenty. Kryt motoru je laminovaný a nastříkaný barvou.

Jednotlivé díly modelu byly poskládané v celkem nevelké krabici a každý byl ve vlastním igelitu. Kryt motoru byl v malé kartonové krabici. Ve stavebnici nechyběl vrtulový kužel, páky kormidel ani šrouby. Ty jsem však nepoužil a nahradil je jinými (2,5*20). Na vlastní sestavení modelu došlo až po několika měsících. Jediným větším problémem byl náhon polovin výškového kormidla. Každá polovina má vlastní táhlo, které je spojkou připojeno na drát od serva. Mechanismus se mi nepodařilo zprovoznit tak, aby se mi to zamlouvalo, a tak jsem jedno táhlo nepoužil a kormidla spojil drátem o průměru 3 mm. Model jsem osadil starším motorem MVVS 6,5 ccm s tlumičem upraveným z "hrníčku" z vrtulníku. Tlumič vyráběný MVVS nelze použít, bylo by třeba mezi motor a přírubu výfuku vložit asi 1 cm silnou vložku, výrobce při navrhovámí modelu vycházel z funkce výfuků OS max (mají odvod spalin do boku a ne dozadu jako MVVS). Model jsem osadil dvěma standartními servy HS 422 (VOP, SOP), jedním servem S 22 (motor) a dvěma miniservy HS 85 MG (křidélka). Zatím zbývá jen prořezat otvory do motorového krytu. Kryty kol (bačkory) jsem nepoužil, protože přistávám na trávě.

Před záletem jsem nastavil větší výchylky (zbytečně) než doporučuje návod a na všech kormidlech jsem dal exponenciály 60%.

Při záletu se ukázaly dvě slabiny:

  1. Motor (nevěděl jsem, v jakém je stavu) měl nízkou kompresi (výbrus v tahu) a zlikvidovaná obě ložiska, takže netáhnul a polovina paliva zmizela z nádrže aniž by byla spálena.
  2. Podvozek modelu byl špatně vyřešený, takže po třech přistáních zapříčiněných chcípnutím motoru byl dvakrát vylomen z trupu.

Motor jsem zase vymontoval a nahradil ho novou osmičkou MVVS se stávajícím tlumičem. Dřevěnou desku 12*5 cm, na níž byl přišroubován podvozek jsem nahradil překližkovou deskou a rozmězech 12*15 cm. Také se ukázalo, že jsem se seknul při vyvažování modelu (ujely mi baterky !!!), a tak jsem přišrouboval na lože motoru kus olova. Abych měl větší jistotu při startu z posekané plochy, vyměnil jsem původní kola za větší o průměru 73 mm.

Záběh nového motoru.

První start s MVVS 8.

Tahle je už in memoriam.

24.9.2004 Po několika dnech odlétaných s Extrou bych řekl, že tenhle model je celkem povedený. Ještě bude chtít trochu doladit a pak to bude dobrý model pro pohodové akrobatické poletování.

10.7.2005 Bohužel, životní cesta mojí Extry se už naplnila. V přechodovém oblouku před průletem mi něco koplo do výškovky, model se zlomil kolmo k zemi, a tak se do ní také zabořil. Ušetřeno nezůstalo nic mimo serv. Před tím a po tom jsem stihl pořídit ještě několik fotografií, dnes už "in memoriam".

Dotaz / reakce e-mailem

©2004-2024 JK