Fokker E III

Fokker byl zakoupen v Hangaru 1 koncem prosince 2003 za cenu kolem 800 Kč. V krabici byl model v kostře, podvozek, kola, figurka (či spíše busta) pilota a návod k dokončení step-by-step s fotografiemi.

Na samotném modelu nebylo mnoho práce. Bylo třeba odříznout část trupu nad křídlem a na některých místech dobrousit trup. Nakonec zbylo jen zalepit mezi bočnice dvě lišty z tvrdého dřeva, na které se šroubuje křídlo. Tím byl trup prozatím hotov. Křídlo je v krabici ve dvou polovinách, jež je třeba slepit. Ke spojení je dodáván ocelový drát, který se zalepí do trubiček již připravených v každé polovině, samozřejmě je také třeba lepit k sobě obě kořenová žebra. Tím je křídlo hotové a pak stačí jen napasovat ho na trup a provrtat díry, do nichž se vyřízne závit pro šrouby. Potah modelu je transparentní červenou nažehlovací fólií. Finální kompletace modelu, tedy zalepení lanovodů, osazení elektronikou nebo montáž podvozku, se nevymyká běžným postupům bylo záležitostí jen několika málo hodin. Za zmínku stojí jen páky kormidel zhotovené z jedné rozříznuté vidličky MP Jet.

Model létal poháněn Speedem 280 s převodovkou z pohonu POT a vrtulí APC, ale po několika měsících se projevilo její stáří, takže byla uklizena do skříně a namísto toho jsem do modelu namontoval převinutý brushless motor z mechaniky CD-ROM. Znamenalo to také, že jsem baterie přesunul více do nosu modelu, což se motoru stalo osudným při jednom nepříliš povedeném přistání. Po nějaké době jsme se s tátou shodli, že objednáme Microtex 20/8/18, protože jsem jeden už delší dobu měl a byl jsem s ním celkem spokojený. S tímto motorem Fokker létá dodnes, používáme vrtule GWS 8/4 nebo Graupnerovu CAM slim prop 8/6.

V letu je model příjemný, umí létat celkem pomalu, ale je třeba vzít v potaz malou směrovku. Fokkera lze při přetažení dostat do vývrtky, která při nižší výšce letu zaručeně skončí v zemi - vyzkoušeno jednou, model naštěstí dopadl do vyšší trávy. Jedinou větší slabinou modelu se nečekaně ukázala být kola, která nemají ráda boční rázy. Při jednom na první pohled neškodném "brnknutí" došlo k rozlomení jednoho kola, na opravu ale stačilo pár kapek vteřinového lepidla.

Základní technické údaje modelu:

Rozpětí

959 mm

Délka

- mm

Hmotnost (s 8*650 mAh Sanyo)

- g

Motor

MicRotex 20/8/18

Vrtule

GWS 8"/4"

Ovládané funkce

S, V, M (2 serva)

 

 

 

Serva jsou přilepena oboustrannou lepicí páskou.

Páky kormidel z vidličky MP Jet.

   

Pilot.

Originální kola možná budou vyměněna, lepené místo je zřejmé z fotografie.

Dotaz / reakce e-mailem

©2004-2024 JK