Cessna 182 Skylane

Cessnu 182 si vyhlédl kolem srpna 2004 otec v inzercích v modelářských časopisech. Model jsme zakoupili na výstavě Model Hobby na stánku firmy RCM Pelikán (samozřejmě, že s výstavní slevou :) ). K sestavení modelu jsem se dostal až v červenci roku 2005.

Samotná stavba je celkem bezproblémová, postupuje se podle návodu "Krok za krokem" a je-li kam odkládat části, na nichž se pracuje, lze docela dobře kombinovat jednotlivé úkony na křídle a trupu tak, aby zbytečně nevznikaly prostoje v práci. První vážnější zádrhel nastal ve chvíli, kdy jsem měl zalepit plastové závěsy kormidel. Použité řešení ("lámací" závěsy) se mi nikdy nijak nezamlouvalo a ani tahle stavebnice není výjimkou. Závěsy jsem vyřadil a použil klasické velké závěsy z produkce firmy MP Jet. Nač si zbytečně zvyšovat síly v řízení?

Než jsem slepil křídlo, vlepil jsem do spojovacích trubek nastojato smrkovou lištu 10*4. Samotné přilepení koncových částí bylo bez problémů.

Druhý problém nastal, když jsem zalepil stabilizátor výškového kormidla dříve, než jsem vyrobil z drátu spojení polovin výškového kormidla a vyfrézoval pro něj otvory do trupu. (práce kvapná...) Nezbývalo, než se držet návodu a použít náhon táhlem s "Y" na konci. Toto řešení má tu nevýhodu, že prakticky nelze docílit stejného chodu kormidel. (Jestli mi nevěříte, zkuste si to nasimulovat :)) ) Abych eliminoval vliv otáčivého pohybu páky serva, připojil jsem táhlo přes jednoduchou páku.

Při práci na trupu bylo asi nejhorší částí šroubování patky pro příďovou nohu podvozku. Šrouby jsou z velice měkkého materiálu, takže jsem na dvou poškodil hlavu. Jestli budou někdy muset ven, bude mi muset pomáhat rozbrušovačka. Větší zádrhel se ukázal při montáži samotné nohy. Červík, který jsem použil na fixování ovládací páky, byl špatně vylisovaný (?) - v jednom místě byla stěna tenčí, a tak se při dotáhnutí roztrhl. Páku jsem odbrousil a nahradil jinou. Kovové šrouby určené ke spojení křídla s trupem jsem nepoužil a nahradil je plastovými M5. Důvod je na snadě, trup je v místě dosedací plochy křídla nejvíce oslabený a plastové by se při havárii mohly ustřihnout a zabránit utržení celé jeho horní části. Navíc, bílé šrouby s relativně plošší hlavou jsou na bílém křídle přeci jen elegantnější.

Montáž motoru se obešla bez problémů, stejně jako osazení soupravy a vyvážení. Model je přesně "v těžišti" bez jediného kousku závaží navíc. Poté, co jsem osadil veškerou elektroniku a ověřil si, že mohu uvnitř trupu pracovat, aniž bych musel prostrkávat otvory pro okna, vystříhal jsem jejich výlisky a zalepil je CA lepidlem. Poté bylo třeba o několik stupňů narovnat koleno mezi tlumičem a hlavou válce, abych mohl tlumič namířit do vybrání v motorové přepážce. Tato na první pohled jednoduchá úprava se neobešla bez pomoci známého (děkuji), disponujícího autogenem. Koleno je vyrobeno ze silnostěnného nerezu.

Záběh motoru jsme s otcem udělali doma na zahradě. První let model absolvoval na našem domácím letišti. Ukázalo se, že má velký přebytek výkonu. Na volnoběh, pro jistotu lehce zvýšený, s vrtulí BOMI 13/8 jen neochotně klesal. S plným plynem jsem si pak mohl dovolit takové obraty, do kterých se skutečné letadlo asi nikdy nedostalo. Po několika letech jsme zvětšili vyosení motoru dolů a použili menší vrtuli.

Pro první nastavení výchylek jsem použil velikosti doporučené návodem, což se málem stalo modelu osudným. Při vzletu jsem lehce korigoval náklon, který zapříčinil závan bočního větru a skoro jsem Cessnu poslal do země. Pro další lety jsem maximum výchylky zmenšil jen na 2/3 původní velikosti a nastavil pro všechna kormidla D/R asi 60%. V letu je Cessna velice elegantní a poslušná, zatáčky jsou o mnoho lepší, použije-li se směrové kormidlo.

Po několika překlopeních na záda, zapříčiněných rychlými dojezdy modelu do vysoké trávy, se ulomil stabilizátor směrovky (v místě zalepení je balza "po letech" - doporučuji zesílit). Další let po opravě také nedopadl nejlépe. Po korekci směrovkou se mi podařilo posadit model na jedno z kol hlavního podvozku dříve a škrtnout si koncem křídla. Moment, který tím vznikl, rozlomil přední přepážku trupu přesně vedle míst lepení horní a spodní části rámu. (foto) Zde je zesílení určitě také vhodné. Na druhou stranu musím podotknout, že disponujeme nerovnou travnatou plochou a při přistávání na beton nebo asfalt taková situace pravděpodobně nevznikne.

Základní technické údaje modelu:

Rozpětí

1600 mm

Délka

- mm

Hmotnost

2730 g

Motor

ASP FS-61AR (10ccm, 4T)

Vrtule

BOMI 13/8

Ovládané funkce

S, V, K, M (5 serv)

Dotaz / reakce e-mailem

©2004-2024 JK